BMW Motorrad presenteert de Automated Shift Assistant (ASA).

BMW Motorrad presenteert de Automated Shift Assistant (ASA).

Volledig geautomatiseerde koppelingsbediening met handmatig of geautomatiseerd schakelen voor nog meer rijplezier.

Met de nieuwe Automated Shift Assistant (ASA) presenteert BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing die het rijden eenvoudiger en comfortabeler maakt. Trouw aan het motto "Simplify your ride" wordt de rijervaring verder verbeterd door de automatisering van de koppeling en het schakelen, zonder dat dit ten koste gaat van de emotioneel belangrijke dynamiek van het schakelen.

De Automated Shift Assistant heeft een slim en functioneel ontwerp waarbij twee elektromechanische actuatoren de koppeling en het schakelen van de 6-traps transmissie automatiseren, wat het belangrijkste verschil is met een conventionele schakelhulp. Er is geen handmatige bediening van de koppeling nodig. Starten, stoppen en manoeuvreren worden gemakkelijk met de Automated Shift Assistant.

Rijden met de Automated Shift Assistant wordt ook aangenamer dankzij de snelle, aan het toerental en de belasting aangepaste schakelsequenties en de daaruit voortvloeiende precieze schakelmanoeuvres. De rijder wordt minder belast, wat het rijden nog aangenamer maakt. Bovendien creëert de Automated Shift Assistant een nog directere verbinding met de krachtige boxermotor, omdat de nauwkeurige bediening van de koppeling het nog makkelijker maakt om de rijervaring te controleren via de gashendel en de schakelhendel.

In de 'M'-schakelmodus kan er nog steeds met de voet worden geschakeld, zodat de rijder zelf kan bepalen wanneer hij schakelt.

In de 'D'-schakelmodus komt de Automatic Shift Assistant pas echt tot zijn recht. De schakelpunten worden automatisch geselecteerd door de motorregeling. In zowel de 'M'- als de 'D'-modus profiteert de rijder van perfect uitgevoerde schakelovergangen met een soepele onderbreking van de tractie. Het resultaat is een efficiënte acceleratie van de motorfiets en een grotere rijstabiliteit.

Bij het opschakelen bijvoorbeeld, is de schok die geassocieerd wordt met een klassieke handgeschakelde versnellingsbak met een handmatige koppeling grotendeels geëlimineerd, net als het risico op helmcontact tussen rijder en passagier.

Het terugschakelen is ook ontworpen om zo soepel mogelijk te verlopen, waardoor verstoringen van het chassis tot een minimum worden beperkt. Specifieke kenmerken van de automatische schakelfunctie worden toegewezen aan de verschillende rijmodi om een perfect schakelgedrag in elke rijsituatie te garanderen. In combinatie met Active Cruise Control of frontale botsingswaarschuwing brengt het netwerk van functies ook de toekomst van motorrijden tot leven.


Automatische koppelings- en schakelfunctie voor een nieuwe rijervaring.

In moeilijke rijsituaties vergt het gebruik van de koppeling en het gaspedaal veel concentratie. Als je reist met bagage en misschien een passagier, neemt het gebruik van de koppeling en het schakelen veel inspanning in beslag. De rijder behoudt de controle en heeft meer vrijheid in elke rijsituatie met de Automated Shift Assistant. Rijden wordt een meer ontspannen en plezierige ervaring.

De krachtige boxermotor maakt het mogelijk om bijna moeiteloos te vertrekken op hellingen, onder andere dankzij de geautomatiseerde koppelingsbediening, die ook zijn vruchten afwerpt in de vorm van een betere controle over de motor op onverharde wegen of moeilijke ondergronden.

Rijplezier krijgt een geheel nieuwe betekenis wanneer je kiest voor de geautomatiseerde D-stand. Optimaal geselecteerde versnellingen creëren een nieuwe rijsensatie met een intensere rijervaring. De juiste versnelling wordt automatisch geselecteerd op basis van de specifieke rijbehoeften van de motorrijder, wat resulteert in een harmonieuze en extreem soepele rijervaring.


Elektromechanische koppelings- en schakelaandrijvingen in combinatie met geavanceerde elektronische bedieningselementen.

De Automated Shift Assistant is de logische en technische evolutie van de BMW Motorrad Shift Assistant Pro. Twee elektronisch gestuurde elektromechanische actuatoren bedienen de koppeling en de versnellingshendel en maken zo eenvoudig wegrijden en automatisch schakelen mogelijk. Het schakelverzoek van de rijder wordt via een versnellingspooksensor doorgegeven aan de regeleenheid, die door de conventionele, met de voet bediende versnellingshendel wordt bediend. Extra sensoren bepalen het toerental van de ingaande as van de transmissie en de stand van de koppeling. Deze waarden worden doorgegeven aan de TCU (Transmission Control Unit), die nauw verbonden is met de motorregeleenheid, voor modellering en besturing van de koppeling, schakelactivering en -toestand.

De koppeling wordt bediend door een elektromechanische actuator in combinatie met een hydraulisch systeem met een directe hydraulische verbinding tussen de hoofdcilinder en de slavecilinders van de koppeling. De actuator regelt de vereiste slip van de koppeling, schakelt de koppeling in bij het schakelen en ontkoppelt de koppeling bij het stoppen.

In de handmatige schakelmodus "M" kan de rijder de versnellingspook op de gebruikelijke manier in de gewenste richting bewegen. Als het toerental in de gewenste doelversnelling binnen het maximale of minimale toerentalbereik ligt, wordt er direct geschakeld. Als het motortoerental onder een versnellingsafhankelijk minimumtoerental komt, wordt er ook automatisch teruggeschakeld in de handmatige modus. Dit voorkomt dat de motor afslaat.

In schakelmodus "D" wordt er automatisch geschakeld afhankelijk van de rijmodus, het motortoerental, de gasklepstand en de hellingshoekparameters. Er wordt geschakeld op basis van de rijsituatie en dynamische vereisten.

De voordelen van de Automatic Shift Assistant (ASA) kunnen als volgt worden samengevat
- De bestuurder hoeft de koppeling niet meer te bedienen.
- Dynamisch en comfortabel schakelen voor meer rijplezier.
- Keuze tussen handmatig of automatisch schakelen.
- Past het schakelen automatisch aan de dynamische voorkeuren van de rijder aan in de automatische D-modus.
- Voorkomt afslaan van de motor door ongunstig schakelen.

Terug naar overzicht